Direktlänk till inlägg 5 december 2008

Dagens trofé - Nemo

Av Daniela Richardsson - 5 december 2008 15:36

(På allmän begäran kommer lite nya bilder längst ner.)


Har sett så in-i-helvete mycket fisk på sistone. Några av er som läser har säkert dykt i Röda havet, Barriärrevet och gud vet var. Men jag har bara kollat på abborrar i Dalsjön förut, bortsett från några söndersprängda koraller på Bali, så detta är stort för mig!

I dag tog vi en båt till andra sidan av Koh Hai, till en strand som var nästan öde.
Det låg en sliten resort där som inte öppnat för säsongen ännu. Mysigt ställe med massa kokospalmer.
2-300 meter från stranden skulle det i alla fall ligga ett fint korallrev utmärkt med en boj, så jag simmade ut.
Och revet var grymt coolt, nästan hela menageriet från filmen Nemo (inga hajar). Massor med olika fiskar, i små och stora stim. Sikt på kanske 20 meter.
Mycket maneter i vägen dock, mest små jäklar som stack och irriterade, simmade slalom runt de lite större. Men det värsta var nog all fiskrom. Det var som att simma runt i nudelsoppa. Det måste varit en veritabel orgie på revet på torsdagskvällen.
Simmade dock ut på eftermiddagen igen och då var det bättre.

Såg några anemoner med clown-fiskar (Nemo alltså), De är väldigt gulliga och som nästan alla andra fiskar här helt orädda - man kan simma ner och nästan nudda vid dom.
Sen följde jag ett stort stim med kanske 300 färglada fiskar (bla papegojfiskar) i 2-4 decimeters storlek. Har sett några blåsfiskar också (sådana där taggiga som blåser upp sig till taggiga bollar när de blir rädda). Skorpionfiskarna är också mäktiga i sina indianfjädrar.

Detta är klart finaste platsen hittills så nu har vi bestämt att vi stannar till söndag, sen börjar vi jobba oss norrut så sakteligen.

Klockan är nu 21:30 och alla sover utom jag. Ha en skön helg på er!

/Martin

 
 
agneta

agneta

6 december 2008 09:39

Mera bilder, mera!!! :-)

Inte ett dugg avundsjuk... Vi har gråväder idag. Ser knappt grannarnas hus i dimman.

http://agneta.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fia H

10 december 2008 15:29

Hej på er! Ni ser verkligen ut att ha det slitit... Sitta och softa på beachen är inget man längtar efter direkt här hemma i dimman, tyvärr inte den dimma man kan skaffa själv med hjälp av mycket glögg. Nä, jag sitter hellre här hemma med två sjuka barn (igen..) och Michael bortrest hela veckan. ha ha ha. Men jag njuter av att få se era härliga bilder, en liten tröst i vardagen!
Stora kramisar från mig och smågrabbarna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniela Richardsson - 2 april 2009 21:09

Jag gör ett nytt försök att skriva lite!! Återkommer...

Av Daniela Richardsson - 21 februari 2009 09:11

Ojoj, tänkte ju hålla vår lilla blogg vid liv även efter resan, men aj vad svårt det är att hinna med alla bestyr. Nu måste man ju laga mat, städa och tvätta själv. Och inte tala om all tid det tar att leta fram och ta på sig alla vinterkläder och pl...

Av Daniela Richardsson - 29 januari 2009 08:27

  Efter en lång flygresa (10,5 + 1,5 timmar) landade vi i tisdags kl 19:30 på Landvetter. Då var vår Thailändska klocka 1:30 så vi var allt lite sega. Barnen var vakna i princip hela resan, så det var stundtals drygt. Otis sov bara två korta pass och...

Av Daniela Richardsson - 24 januari 2009 09:20

  Då är vi på plats på vårt hotell i Bangkok. Bussresan hit tog ca fem timmar och gick i stort sett bra. Gry blev dock åksjuk och spydde ner sig efter ca 1,5 timme. Men efter att vi städat upp och bytt kläder gick resten galant.   Största rummet vi b...

Av Daniela Richardsson - 23 januari 2009 09:52

  Drömde att jag gifte mig i natt, med Mattias Grönberg. Fast det var bara ett sorts skenbröllop, inte äkta kärlek alltså. Anledningen var oklar, jag minns den i alla fall inte. Mattias var mycket stilig i kostym medan jag endast var iförd vita kalso...

Ovido - Quiz & Flashcards