Direktlänk till inlägg 12 december 2008

Om hur ett aluminium-stag gör en djupdykning och Poseidon hör bön

Av Daniela Richardsson - 12 december 2008 04:39


(OBS! Filmklipp nedan!)

Det är lika bra att börja med att erkänna. Det var jag som sumpade jogginghjuls-staget till barnvagnen i havet. Jag var lite sen till båten eftersom jag stannat med barnen för att köpa pannkaka till Gry. När vi bordade den lilla färjan hade jag ryggsäcken på ryggen, Otis på ena armen och bar (tillsammans med en Thailändare) vagnen i den andra. Det gick riktigt dåligt, kände jag redan då, och lämnade över Junior till en okänd tjej som såg snäll ut medan jag skulle försöka få upp barnvagnen för en liten trappa på båten. Då ramlade staget som låg löst i vagnens förvaringsficka ur och plumsade i vattnet, 4 meter nedanför. Där låg det och flöt lite retfullt innan det vattenfylldes och försvann i djupet. I ungefär 3 sekunder övervägde jag att hoppa i efter, men vattnet virvlade otäckt av båtens motorer så jag "beslöt att stanna kvar ombord", som Wiehe sjunger i Titanic (inga liknelser i övrigt).

På båten vädjar vi desperat till en kvinnlig anställd som blivit vittne till händelsen om att hjälpa oss försöka ordna med en dykare för att bärga den förlorade barnvagnsdelen. Hon lovar att göra vad hon kan och att kontakta oss på vårt hotell på Railey Beach.

Och så, igår, så ringer hon, vår thailändska ängel, och meddelar att en dykare plockat upp staget och att det kommer till Railey med fredagens morgonbåt! Underbart. Så nu har jag precis varit ute med en långsvansbåt och mött upp färjan och fått tillbaka staget. 2000 bath (460 kr) kostade det, men det betalade jag gladeligen. (Fick dessutom ett kvitto på "Scuba Service" som jag skall kolla upp om reseförsäkringen kan täcka.)

Nu har vi även laddat upp lite filmer på YouTube som ni kan titta på.
En ser ni nedanför detta inlägg.

Här är två till (kopiera länkarna och klistra in i webbläsaren om det inte går att klicka på dom):


http://www.youtube.com/watch?v=wt6C2ao7LkQ 
http://www.youtube.com/watch?v=d8VBqoJl2ug


Det kommer mera!


/Martin

 
 
Ingen bild

Daniel

12 december 2008 10:01

Hej Familjen. ¤ meter snorklar vem som helst! Jag hade gjort det för 100 bath och en singha. : ). Ser mysigt ut från Phi-Phi, var ju där för nåt år sedan typ. Snöar här hemma och dom varnar för kaos (gäller förmodligen bara Götabarjare som inte förstått begreppet vinterdäck). Grymt bra musikval till Otisvideon. Vad är det för låt Gry sjunger, kan inte den. Alltid roligt att få era reserapporter. Keep up ze good work. vh Daniel med familj.

 
Ingen bild

Moster

12 december 2008 11:53

Underbart...........

 
Agneta

Agneta

12 december 2008 18:15

Vad kul med filmer!
Tur att ni fick staget tillbaka!
: )
Att skriva "ha det gott" känns nästan onödigt... ; )

http://agneta.bloggagratis.se

 
ulle

ulle

12 december 2008 20:40

Vad skönt att ni fick tillbaka vagnsdelen då! Och tack för underbara filmklipp på barnen:) Vad duktiga de är, Gry på att dansa och Otis på att gå!! Kram Ulle

http://snowflake.bloggagratis.se

 
morbror daniel

morbror daniel

14 december 2008 01:36

TAck för underbara filmsnuttar.
Kände dock lite ansvar för att påminna om fjäll och vita vidder, en luciadag som idag.
http://web.me.com/b_d_r/Asa_Daniel/
För ni har väl kommit ihåg att fira Lucia :)

http://web.me.com/b_d_r/Asa_Daniel

 
morbror daniel

morbror daniel

14 december 2008 01:38

och här finns lite inspirerande bilder till era underbara barn i fall de vill minnas snö

http://gallery.me.com/b_d_r#100298

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniela Richardsson - 2 april 2009 21:09

Jag gör ett nytt försök att skriva lite!! Återkommer...

Av Daniela Richardsson - 21 februari 2009 09:11

Ojoj, tänkte ju hålla vår lilla blogg vid liv även efter resan, men aj vad svårt det är att hinna med alla bestyr. Nu måste man ju laga mat, städa och tvätta själv. Och inte tala om all tid det tar att leta fram och ta på sig alla vinterkläder och pl...

Av Daniela Richardsson - 29 januari 2009 08:27

  Efter en lång flygresa (10,5 + 1,5 timmar) landade vi i tisdags kl 19:30 på Landvetter. Då var vår Thailändska klocka 1:30 så vi var allt lite sega. Barnen var vakna i princip hela resan, så det var stundtals drygt. Otis sov bara två korta pass och...

Av Daniela Richardsson - 24 januari 2009 09:20

  Då är vi på plats på vårt hotell i Bangkok. Bussresan hit tog ca fem timmar och gick i stort sett bra. Gry blev dock åksjuk och spydde ner sig efter ca 1,5 timme. Men efter att vi städat upp och bytt kläder gick resten galant.   Största rummet vi b...

Av Daniela Richardsson - 23 januari 2009 09:52

  Drömde att jag gifte mig i natt, med Mattias Grönberg. Fast det var bara ett sorts skenbröllop, inte äkta kärlek alltså. Anledningen var oklar, jag minns den i alla fall inte. Mattias var mycket stilig i kostym medan jag endast var iförd vita kalso...

Ovido - Quiz & Flashcards