Av Daniela Richardsson - 13 november 2008 14:51

Var inne i en affär och provade solglasögon idag och insåg plötsligt att jag i mina shorts, tröja, hatt och färgglada solglasögon var grymt lik pappas amerikanska syssling Douglas. Som han såg ut när han med familj var här på 80-talet och reste runt på Gotland med oss. Tyckte nog att han såg rätt töntig ut då, men han var bara 20 år före mig.

Har skaffat thailändskt mobilnummer: +66 81 083 97 42
Med det kostar det inte oss något om ni ringer eller SMS:ar från Sverige, så slå gärna en signal någon gång. Men före kl 16 på eftermiddagen, för sen är det läggdax här. (Vi ligger 6 timmar före)

För er som har Skype har vi Skypenamn “tosseryd”. Är dock inte online så ofta för tillfället.

Denna vecka börjar vi få ordning på de planerade träningsrutinerna. Vi turas om typ varannan dag med morgonlöpning vid 7-tiden eller en kilometer i simbassängen på eftermiddagen. Får se hur länge vi kan hänga i... Daniela blev under dagens löppass uppvaktad av en närgången hund som gärna ville nafsa (bita??) och hoppa upp på hennes axlar. Daniela  fick rabiesskräck och drog sig försiktigt, kallsvettandes därifrån på skakiga ben. Hon hoppas dock inte att rabies kommer vara orsaken till en eventuell träningsdipp.
(Lars, i februari ansluter jag på tisdagsfotbollen, förhoppningsvis med bra kondis. Bollsinnet är dock det gamla vanliga, inte mycket att göra åt.)

Det utlovade ovädret lyste faktiskt med sin frånvaro. Fint i två dagar nu.

Av Daniela Richardsson - 13 november 2008 14:46

En liten anekdot från resans början. Efter 11 timmar i flygplansstol landar vi i Bangkok, får ut bagaget och skall bara lösa transport till vårt förbokade hotell. Jag hade hört att man skulle fixa det med den officiella taxiservicen på flygplatsen och kollar med dom och de vill ha 950 bath, ca 220 kr för resan. Daniela hade dock läst att det var lika enkelt och dessutom mycket billigare att ta en taxi utanför. Vi diskuterar detta ett tag men efter en stund väljer undertecknad lite oväntat att döda diskussionen genom att dra Patriark-kortet. Med 50% ironi och med 50% restrött allvar säger jag något i stil med att: “Nu är det så här att JAG är MANNEN i huset så nu beslutar JAG att vi köper den här jävla taxibiljetten”. Daniela bara garvar åt mig men viker sig ändå för detta trumf-äss som jag dragit fram som från ingenstans. Taxiresan med ny, fräsch Izuzu-SUV går som smort och jag känner mig mycket nöjd över mitt beslut.

Några dagar senare skall vi åka tillbaka till flygplatsen. Då sitter jag (patriarken) i hotellobbyn och håller koll på packning och barn medan Daniela raggar taxi utanför. Hon kommer snart tillbaka med en nöjd min och förklarar att det är fixat och att det minsann bara kostade 400 bath (90 kr). Även den här bilen visar sig vara en ny fräsch SUV.

Se där. Daniela - Martin: 1-0.

/m

Av Daniela Richardsson - 10 november 2008 09:55

Skitväder idag, regnet bara öser ner. Tyvärr ser prognoserna för kommande dagar likartade ut. Gry och jag har badat ändå, det är helt OK i luften. Det positiva är att Otis inte ätit sand på hela dagen.

Otis är rätt uppvaktad av den kvinnliga personalen här. De bär omkring på honom, matar med vattenmelon och dricka. Lite kul att se.

Bytte bungalow idag, till en billigare. Där skall vi bo de kommande 2 veckorna, sen får vi se var vi beger oss.

Kul med kommentarerna, fortsätt gärna!

Av Daniela Richardsson - 9 november 2008 04:38

Nu har vi alla i familjen klarat av den klassiska rese-magsjukan.

Det började med Otis, han skulle ju självklart göra det speciellt första gången och la en spya på en glassbar inne i köpcentrumet MBK i Bangkok. Lite senare fick pappa en spya i örat. Resten av familjen var lite segare i starten. Men förra natten gav Gry igen (pappas flicka) och spydde ner Otis sängen. Mamma och pappa höll sig tack o lov innanför ramarna (ringen). Nåja, gott att det är avklarat så vi slipper att gå och vänta på illamåendet -  alla verkar återhämtade och det är skönt!

I dag blir det nog ett och annat dopp och så ska vi ta oss in till huvudstaden/byn Saladan (?) och kika lite.

/Daniela

Av Daniela Richardsson - 7 november 2008 16:29

Sent i går kväll kom vi till Nakara Resort på Koh Lanta efter en mixed combo resa bestående av taxi, flyg, minibuss och båt. Gick rätt smidigt ändå och vi hann precis med sista färjan över till ön. Framme vid 23-tiden.

Resorten vi bor var en chansbokning som vi gjorde samma dag som vi lämnade Sverige, men det var en fullträff. Vi bor i en fin bungalow, nära poolerna och ca 30 meter ner till en stor fin strand. Idag har vi mest badat, faktiskt. Gry är ju galen i det, och även Otis gillar när det är blött.

Det märks att det är i början av säsongen, för det är inte mycket folk ännu.

Längs stranden ligger ett antal olika resorts och restauranger, så ikväll knallade vi iväg barfota ett par hundra meter längs stranden och åt middag hela familjen för ca 100 kr.

Lite mulet idag men varmt och behagligt ändå, havet är fantastiskt skönt.

Börjar få ordning på barnens jetlag, idag somnade Otis vid 20 och Gry vid 21. Det tar sig, som mordbrännaren sa.

Nu är kl 22:30 och läggdags för länge sen.

Av Daniela Richardsson - 5 november 2008 16:25

Måndag kväll den 3 november började Operation Thailand på allvar.
En trygg flygresa utan incidenter säkerställdes redan i avgångshallen av Danielas moster Margareta som gav oss två rejäla duschar med vigvatten.

Flighten mellan Göteborg och Helsingfors gick smidigt trots att Otis var vaken hela tiden. Sen somnade han i bärsjalen precis innan vi skulle gå på flyget till Bangkok. Gry somnade strax efter och båda barnen sov hela “natten”, dvs 6-7 timmar, tills frukosten serverades. Mycket skönt för mamma och pappa, även om Daniela sov lite knackigt med Otis i knät.
Hotellet är OK, vi har definitivt bott på sämre. Stort rum med två stora sängar, västerländsk och asiatisk frukost samt en fräsch pool som vi testat idag.

Första kvällen tog vi en promenad längs vår livliga gata. Tittade på folk som tittade på oss. Såg nästan bara asiater.
Vår syskonvagn med två stycken blonda knattar väcker mer uppmärksamhet än man kunde föreställa sig. Det kändes nästan som att vi var Beckhams som gick på stan, eller snarare att vi kör omkring Mini-Becks och Mini-Posh. Typ varannan Thailändare (och vi har redan mött rätt många) pekar, ler, eller rent av går fram och klappar, petar och vill bära dem. Många bara skrattar högt som att vi vore någon variant på kortegeinslag.

Vädret är rätt molnigt med lite lätta skurar, ca 25 grader. Behagligt, även om luftfuktigheten är väldigt hög.

Tillbringade 5 timmar idag på jättevaruhuset MBK där varje våning kändes stor som Knalleland. Kul att se. Brände väl en 80 spänn i shopping-hysterin, skulle jag tro.

I morgon kväll (12:55 svensk tid) tar vi planet till Krabi, och efter transfer till Koh Lanta väntar minst fyra nätter i en Bungalow. Sen skall vi titta efter ett boende på Koh Lanta där vi kan stanna ca en månad - kanske är det så bra i bungalowen att vi blir kvar i den.

Av Daniela Richardsson - 31 oktober 2008 23:19

Lämnade jobbet vid fyratiden i eftermiddag.

Sist kvar eftersom vi jobbade halvdag idag.

Var så exalterad över den stundande ledigheten att jag vid busstorget fick avbryta mina hoppsa-steg, göra helt om och promenera tillbaka till firman då jag insåg att jag glömt att både släcka, larma och låsa.

Känns märkligt detta med tre månaders sammanhängande ledighet. Senast var elva år sedan, 1997, när Fribrottar-Fredrik och jag tillbringade fyra månader med baptister i Minnesota för att producera examensarbetet "A companys face on the web, and whats behind it" (med reservation för eventuellt saknade apostrofer). Happy times.

Läggdags nu. I morgon: packa, städa, handla.

Av Daniela Richardsson - 29 oktober 2008 22:11

I går fick vi mot alla odds sålt vår motorhavererade vita Opel för 1500 kr.

Idag köpte jag nya löparskor för pengarna.

Förutom att jag känner mig mer ekologisk än någonsin efter det bytet kan vi även checka av två saker från to-do-listan. Inte så illa.